حبايب ولعه
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخولالتسجيل

أنا عاوز اتجوز أعمل ايه

4 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
ali_ali20404
عضو مميز
عضو مميز
ali_ali20404

ذكر
العمل/الترفيه : محاسب
حكمتك المفضلة : بحب مصر وبموت فيها وبعشق اهل المغرب
مزاجى : أنا عاوز اتجوز أعمل ايه 8e6c362f5f
الا وسمه : أنا عاوز اتجوز أعمل ايه D89a138

أنا عاوز اتجوز أعمل ايه Empty
مُساهمةموضوع: أنا عاوز اتجوز أعمل ايه   أنا عاوز اتجوز أعمل ايه I_icon_minitimeالسبت 8 مارس 2008 - 10:27

أنا عاوز اتجوز أعمل ايه 57_p23964

في ظل البطالة وسوء الحالة الآقتصادية التي نعاني منها في بلادنا يعانى الشباب المصرى من مشكلة الزواج الزواج نصف الدين ويواجة أى شاب أو فتاة مشكلة الزواج ويبدأ يفكر بها ويحلم بها وهو فى مرحلة الجامعة ويكون عندة طموح لكى يتزوج مبكراً بفتاة احلامة وتحلم الفتاة بفارس احلامها ولكن يحدث اصطدام بأرض الواقع وهو ارتفاع تكاليف الزواج من شقة وشبكة وأثاث حيث الشباب يكون فى مقتبل عمرة ويسعى لى الحصول على وظيفة وعندما يجد وظيفة يحصل على راتب ضعيف لايؤهلة لى تحمل مصاريف الزواج قد تساعد الأسرة فى نفاقات الزواج ولكن فى ظل أرتفاع الأسعار فى كل شىء بشكل جنونى أصبحت غالبية الأسر المصرية عاجزة عن مساعدة ابنائها فى نفقات الزواج مما يصيب الشباب بالأحباط وتحصل عنوسة سواء عند الرجل أو النساء ويتأخر سن الزوج لى بعد الثلاثين ولكن أكيد فى حلول كثيرة وطرق لى الزواج ونحن فى هذا الموضوع سوف نتناقش عن أهم المشاكل التى تواجة الشباب عند التفكير فى الزواج وكيف يمكن التغلب عليها وخاصة ان بعض الأسر تغالى فى نفاقات الزواج من شبكة مرتفعة الثمن وتجهيز شقة بشكل معين مما يكون عائق أمام أى شاب لى الأرتباط بزوجة المستقبل مما يدفع البعض لى الزواج العرفى والسرى ويدفع بعض الشباب لى الوقوع فى محرمات دينية وعلاقات غير مشروعة وحق الزواج هو حق طبيعى وشرعى لى كل شاب مصرى ولكنة الأن اصبح حلم بعيد المنال

اسئلة لى النقاش

1/ هل أنت متزوج ام غير متزوج لو متزوج تحدث عن المشاكل التى واجهتك قبل الزواج وكيف تغلبت عليها ؟

2/ هل تؤمن أن كثير من الأسر المصرية تغالى فى متطلبات الزواج لى بناتها مما يعجز الشباب بشكل كبير لعدم قدرة الشباب على الوفاء بكل هذى المتطلبات؟

3/ الحالة الأقتصادية فى البلد سيئة بشكل كبير وغير مبشرة ما هى أفكرك وطموحك لى معالجة هذا وتحسين دخلك حتى تستطيع تتزوج؟

4/ هل فكرت فى ظل عدم قدرتك على الزواج أن تتزوج بشكل غير شرعى عرفى مثلاً او الدخول فى علاقة غير مشروعة؟

5/ ماهى أهم المعوقات التى تواجة كشاب فى بداية عمرك وتعوق حلمك فى الزواج؟

6/ هل أنت تريد الزواج أم أنت اقتنعت بواقع المر بسبب ظروف الحياة الصعبة وأصبحت فكرة الزواج حلم بعيد المنال؟

7/ هل لى الفتاة ووجود حب متبادل بين الشاب والفتاة وقبول قد يؤدى لتفهم الأسرة وتنزلها عن بعد متطلبات الزواج المرتفعة والتغضى عنها فى ظل هذى الظروف الأقتصادية الصعبة؟
رجاء بعد القراءة ارسل الرد
[/center]
https://wel3aa.4umer.com/
welaa
•-«[ المـدير العـام]»-•
•-«[ المـدير العـام]»-•
welaa

ذكر
العمل/الترفيه : سياحه
حكمتك المفضلة : عضة اسد ولاعين حسد
مزاجى : أنا عاوز اتجوز أعمل ايه 26

مُساهمةموضوع: رد: أنا عاوز اتجوز أعمل ايه   أنا عاوز اتجوز أعمل ايه I_icon_minitimeالسبت 8 مارس 2008 - 20:12

والله يا عم ali_ali20404 انا بعد الكلام الا انت قولته دة ما عرفشى اقول ايه بس انا فعلا نفسى اتجوز وبتمنى اتجوز واحده بموت فيها مش بحبها بس المشكله بتاعتى انا اكبر بكتير من المشاكل دى بس المفروض ان كل اسرة تسهل شو يه فى متطلبات الزواج دى لاننا فى واقت صعب ان فى حد يتجوز وتسلم يا باشا على موضو عك الجميل دة والصورة دى

أنا عاوز اتجوز أعمل ايه 57_p23964
سهام
مشــرفة القسـم الاسلامى
مشــرفة القسـم الاسلامى
سهام

انثى
العمل/الترفيه : مدرسه

مُساهمةموضوع: رد: أنا عاوز اتجوز أعمل ايه   أنا عاوز اتجوز أعمل ايه I_icon_minitimeالسبت 8 مارس 2008 - 21:03

انت اخترت عريس امور لعروسه وحشه يا على

الموضوع جميل ومهم تسلم يا عسل
mohcine
•-«[ المراقبه العامه]»-•
•-«[ المراقبه العامه]»-•
mohcine

انثى
العمل/الترفيه : kasal
مزاجى : أنا عاوز اتجوز أعمل ايه 2
قائمة الاؤسمه : أنا عاوز اتجوز أعمل ايه 83770856in5
الدوله : أنا عاوز اتجوز أعمل ايه Male_m12

مُساهمةموضوع: رد: أنا عاوز اتجوز أعمل ايه   أنا عاوز اتجوز أعمل ايه I_icon_minitimeالأحد 9 مارس 2008 - 15:24

لمشكل هو فينا مش فغرنا لو اي حد عايز اتجوز نفسو يلقا حد لي احط ادو في اديه لغاية ميوقف على رجليه من غير كل طلبات دي لي اصلا ملهاش لزمة
نفسك تلقى شخص دا لكن ليه بنروح بعيد نسأل نفسينا هل لو حد خبط باب وقال عايز اجوز بنتكو لكن لسه بكون نفسي هل حنرضى نجوزلو بنتنا كولو حيرد وقول طبعا لا
هو نفس شاب لنفس حد يفهم ليه هو مفهمش لي جاي يطلب من اخت اسمحلي يا اخي ان اقول لك ان لعيب فينا مش فغيرنا نصلح نفسينا قبل منكون عيزين نصلح غيرنا
نرجع شوية لربنا حيكون معانا في كل خطانا وتمنة من كل واحد اتقي في شباب مسلمين ربنا هو كمان اسهلهالو من عندووشكرا على موضوع انه استاهل نقاش جامد
ali_ali20404
عضو مميز
عضو مميز
ali_ali20404

ذكر
العمل/الترفيه : محاسب
حكمتك المفضلة : بحب مصر وبموت فيها وبعشق اهل المغرب
مزاجى : أنا عاوز اتجوز أعمل ايه 8e6c362f5f
الا وسمه : أنا عاوز اتجوز أعمل ايه D89a138

مُساهمةموضوع: رد: أنا عاوز اتجوز أعمل ايه   أنا عاوز اتجوز أعمل ايه I_icon_minitimeالجمعة 13 يونيو 2008 - 14:47

أنا عاوز اتجوز أعمل ايه Wh_35323179
https://wel3aa.4umer.com/

أنا عاوز اتجوز أعمل ايه
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-